یک اتفاق ساده دستمايه ایده ای ناب


رقیه بقائی / همیشه یک اتفاق یا یک مطلب ساده می¬تواند برای ایده ای ناب دستمایه قرار بگیرد که این مسئله در فیلم به عنوان یکی از پر مخاطب ترین هنر ها بیشتر از دل اجتماع منشا می گیرد. این ها تنها قسمتی از صحبتهای شهرام ابراهیمی کارگردان فیلم« معلم ده دقیقه دیگر می آید» است، که در ادامه گفتگوی صمیمی ما را با ایشان می خوانید:
ایده فیلم" معلم ده دقیقه دیگر می آید" چگونه به ذهن شما رسید؟
همیشه یک اتفاق یا یک مطلب ساده می تواند برای ایده¬ای ناب دستمایه قرار بگیرد که این مسئله در فیلم به عنوان یکی از پر مخاطب ترین هنر ها بیشتر از دل اجتماع منشا می گیرد. صحبتی در مورد ظهور امام زمان (عج) در یک جمع دوستانه و روایت های متفاوتی در مورد زمان ظهور ایشان، اولین جرقه در مورد فیلم "معلم ده دقیقه دیگر می آید" را که آن روزها به اسم روز گناه به آن فکر می کردم را در ذهنم ایجاد کرد. آن روایت این گونه بود : زمان ظهور معلم و منجي انسانها (امام زمان (عج) ) مصادف با دورانی است که فساد و جنایت جامعه را فرا گرفته باشد. به همین دلیل بر آن شدم تا جامعه ای محتاج به معلم را به تصویر بکشم.
فیلم از چه چیزی روایت می کند ؟
«معلم ده دقیقه دیگر می آید» از عدم انجام تکالیف یک دانش آموز در دبستان شروع می شود و در ادامه با فرار دانش آموز متخلف از دبستان علت این تخلف کودک در جامعه ای فاسد و رو به زوال دنبال می شود و با به نمایش گذاشتن دلایل محکمی که در این جامعه می تواند عامل انحراف باشد ، در انتها به همان مدرسه و همان موقعیت باز می گردیم تا تاکید دوباره برای نیاز این جامعه به معلم را از زبان یکی از بازیگران فیلم بشنویم.
به نظر خود شما امتیاز این فیلم چیست؟
امتیاز بزرگ این فیلم در شیوه و نحوه ی ارائه داستان است که در بخش ساختار جای بحث و گفتگو دارد. این فیلم به شیوه ی تک پلانی در 22 دقیقه و با وجود بازیگران زیاد و تعدد لوکیشن¬های داخلی و خارجی تصویربرداری شد که به عنوان بهترین شاخصه ی این فیلم می توان به آن اشاره کرد. هر چند تطابق نحوه¬ی روایت در فیلم نامه و شیوه ای که برای ساخت فیلم در نظر گرفته شد، خود نیز می¬تواند امتیاز باشد تا جایی که اگر فیلم¬نامه موجود به غیر از روایت تک پلانی و بدون کات ساخته می شد شاید در رساندن مفهوم خود ابتر می ماند.
فیلم" معلم ده دقیقه دیگر می آید" در کارنامه شهرام ابراهیمی چه جایگاهی دارد؟
این فیلم به عنوان یکی از بهترین تجربه های فیلم سازی من که هنوز در مرحله تجربه ی گونه ها، شیوه ها و روایت های مختلف سینمایی هستم از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و همیشه به عنوان فیلمی که به معنای واقعی همدلی و یکرنگی عوامل در آن موج میزد در کارنامه ی تجربی من می درخشد.
مهمترین تجربه ای که در فیلم" معلم ده دقیقه دیگر می آید" حاصل کردید، چه بود؟
مهم ترین تجربه ی حاصله از این فیلم شناخت بهتر سبک های سینمایی و انتخاب یک نوع از آن برای بیان مفهومی خاص و ارزنده تر از آن تجربه ی کار گروهی در ابعادی که در فیلم کوتاه کمتر پیش می آید. از دیگر تجربیات خوب در این کار شناخت بهتر سینما از طریق عوامل بود مثلا نحوه¬ی تصویر برداری آقای امین محمدی تمامی ابهامات من در مورد ریتم در فیلمی تک پلان را برایم حل کرد.
مهم ترین مسائل و مشکلاتی که فیلم سازان استان چهارمحال و بختیاری با آن سر در گریبان هستند چیست ؟
اگر مقصود فیلم سازان عرصه¬ی فیم کوتاه باشد می توان به عدم شناخت صحیح مسئولین با مقوله ی فیلم کوتاه و اثرات تاثیرگذار آن در جامعه به عنوان مشکلی بزرگ اشاره کرد که البته استثناهايي هم هست ، بر طرف کردن این مشکل و آگاهی در مورد فیلم کوتاه می تواند راه را برای تولید فیلم کوتاه باز کند. در کنار این مسائل عدم تحقیق، پژوهش و مطالعه در بین اکثریت علاقه¬مندان به فیلم کوتاه نیز در منزوی کردن این هنر ارزشمند بی¬تاثیر نیست.
چه پیشنهادی برای بهتر شدن روند فیلمسازی استان دارید؟
می توان خدا را شکر کرد که فیلمسازان کوتاه استان چهار محال و بختیاری در چند سال اخیر و به دنبال موفقیت های ملی و بین المللی جایگاهی تثبیت شده در بین سینما دوستان کشور خصوصا فیلمسازان کوتاه پیدا کرده اند که برگزاری کلاس های آموزشی، بالا بردن سطح علمی فیلم¬سازان استان و حمایت مادی و معنوی در حد معقول می¬تواند این جایگاه را هر چه بیشتر در مسیر صعود قرار دهد.
به نظر شما برگزاری جشنواره تولیدات استانی چه تأثیری بر روند فیلمسازی در استان ها دارد؟
برگزاری جشنواره تولیدات استانی یک اتفاق و حرکت خوبی است به خصوص برای ما شهرستانی ها مکان هایی مانند حوزه هنری که اهداف مشخصی را دنبال می کند، وجود ندارد برگزاری این جشنواره فرصتی است برای آشنایی هنرمندان با اهداف حوزه هنری است چرا که ما در شهرستان ها علی رغم آن که بستر های مناسب برای انجام فعالیت های فرهنگی و هنری داریم اما روشن نبودن اهداف باعث می شود هنرمند نتواند تولید آثار هنری فاخر کند. همچنین این جشنواره محفلی است برای آشنایی هنرمندان سراسر کشور یا آثار دیگر هنرمندان و آگاهی از نقاط ضعف و قوت هنرش است و سبب تشویق و ترغیب هنرمندان به تولید آثار با کیفیت می کند.
شناسه فيلم:
نام: معلم ده دقیقه دیگر می آید
خلاصه داستان: روایت انسانهایی است که از لذتی مشترک به انتقامی مشترک می رسند
نویسنده و کارگردان : شهرام ابراهیمی
بازیگران : رضا ولی پور دهکردی ، بهزاد ترابیان ، حمزه هاشمی ، جواد هیاریان ، مهدی حسام الذاکرین ، سمیه کارگر ، حمیده یوسفی ، سینا ابراهیمی و تصویر بردار : امین محمدی
صدابردار : ایمان بسیم
تدوین : سجاد میرزائیان
قالب فیلم : داستانی
مدت زمان : 22 دقیقه



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره